Ceny Thálie letos oslavily 26. ročník, a to hned s několika novinkami. Po čtvrtstoletí jejich existence bylo především změněno období, za něž jsou mimořádné jevištní výkony hodnoceny, a to z původně kalendářního členění na více divadelní - sezónní. Proto se letos slavnostní večer nekonal na jaře, ale prvně až na podzim. A proto se letos hodnotil ne rok, ale 18 měsíců.
Dvě nové kategorie
V kategoriích se objevila jedna nová - pro alternativní a loutkové divadlo. Poprvé byla také rozdávána cena nově zřízené České akademie divadelníků, udílená na základě dvoukolového elektronického hlasování jejích členů. Prvním nositelem této ceny se stal dramatik, scénárista, herec a především významný cimrmanolog Zdeněk Svěrák.
Činoherní ceny pro pražské herce
V metropoli můžete vidět oba čerstvé nositele Cen Thálie v oboru činohry. Lucii Trmíkovou za ztvárnění Anny, jediné ženské a navíc velmi komplikované postavy v inscenaci Soukromé rozhovory, která se hraje v Divadle X10. Jde o inspiraci Bergmannovými Scénami z manželského života, Trmíková zde má „na svědomí“ i práci na scénáři.
V Městských divadlech pražských pak působí Viktor Dvořák oceněný za herecký výkon v inscenaci Andělé v Americe. „Scéna, v níž tento gay-intelektuál svádí mladého právníka, je nabita erotickou tenzí a zároveň jevištní cudností. Také levicová rétorika, která se v Louisových tirádách objevuje, působí jako opravdu jdoucí zevnitř, nešustí papírem,“ popisují výkon porotci. Česká verze kontroverzní hry je tak skvělou vizitkou nového vedení divadla.
A také za baletní a taneční výkony
I ceny za tanec a pohybové divadlo zůstanou v Praze, v případě dámy dokonce přímo v Národním divadle, kde slavnostní předávání probíhalo. Inscenace Marná opatrnost v Národním divadle vynesla ocenění primabaleríně moldavského původu Alině Nanu.
Tento balet od britského choreografa Fredericka Ashtona patří k nejslavnějším, ale také k nejstarším dochovaným. Poprvé byl uveden v roce 1789. Baletní příběh je obdobou Prodané nevěsty s humornými i lyrickými scénami. Porota o roli Aliny Nanu říká, že se představením rošťácky protančí, fandíte jejím poťouchlostem i rozjívenosti, a přitom bravurně zvládá náročnou Ashtonovou choreografií plnou obtížných tanečních ozdob.
Z mužů porotu nejvíce oslovil svým zvládáním hraničních emocí Dominik Vodička svou rolí v baletu Kytice v nastudování Pražského komorního baletu.
Dyk exceluje v dvojroli
Nejlepším muzikálovým zpěvákem je Vojtěch Dyk, cenu získal za představení Legenda jménem Holmes, které se hraje v Hudebním divadle Karlín. V původním muzikálu ztvárňuje dvojroli – slavného detektiva Sherlocka Holmese a jeho autora, Arthura Conana Doyla. A jak píše porota, „s lehkostí sobě vlastní zvládá jak herectví, tak zpěv velkého rozsahu – včetně jódlování." Takže pokud jste tento muzikálový kousek ještě neviděli, běžte na něj.
Za celoživotní mistrovství
Během slavnostního ceremoniálu v Národním divadle byly uděleny také ceny za celoživotní mistrovství v jednotlivých uměleckých oborech, přičemž v činohře se poprvé předávaly zvlášť pro muže a ženy. Mužskou získal Ladislav Mrkvička, kterého jsme léta mohli vídat na prknech Zlaté kapličky. Zahrál si zde například Jaquese v Shakespearově komedii Jak se vám líbí, Teiresia v Sofoklově tragédii Oidipús vladař, hrál Helmutha Rodeho v Harwoodově hře Na miskách vah, Ivolgina v dramatizaci Dostojevského Idiota, Ondřeje Třasořitku ve Večeru tříkrálovém, Hraběte Riverse v Shakespearově Richardovi III., D’Artagnana v Rostandově Cyranovi z Bergeracu anebo Dorna v Čechovově Rackovi. V současné době mu bohužel zdravotní stav již vystupování na divadle nedovoluje.