Vybavení ateliéru pro výtvarnou dílnu umožňuje experimentovat s množstvím technik z různých oblastí výtvarného umění – ať je to kresba, malba, grafika, fotografie, či prostorová, intermediální, akční i konceptuální tvorba apod. Prostor funguje jako kreativní výtvarná laboratoř.
A jak konkrétně výtvarné dílny pro dospělé a seniory v Colloredo-Mansfeldském paláci vypadají? Na to jsme se zeptali jedné z lektorek MgA. Evy Pejchalové.
Jak workshopy probíhají?
Workshopy pro dospělé a seniory jsou zaměřeny na přiblížení výstav a stálých sbírek Galerie hlavního města Prahy. V rámci výtvarné dílny mají účastníci možnost navštívit stálou expozici a poté se účastnit interaktivního workshopu. Kreslířská dílna je situována do zázemí ateliéru edukačního centra, kde probíhá kresba portrétu podle živého modelu.
Jaký je zájem? Kolik účastníků bývá většinou ve skupině?
Skupinu účastníků koncipuji podle výtvarné techniky a možností ateliéru. Pro kresbu portrétu připravuji stojany, které jsou umístěny do půlkruhu kolem sedící modelky. V ateliéru Edukačního centra v Colloredo-Mansfeldském paláci sestavuji dvanáct stojanů. Obecně se mi velmi osvědčil tento počet i pro jiná témata workshopů z důvodu klidné a tvůrčí atmosféry. Zároveň je tato skupina dostatečně velká, kdy se vytváří silné tvůrčí a inspirativní prostředí.
Čemu všemu se účastníci výtvarné dílny dokáží naučit?
Během workshopu navazujeme na výtvarnou úlohu kresby jako na nezbytnou studijní pomůcku sochaře, malíře nebo architekta, který si ujasňuje kompozici a další aspekty uměleckého díla. Účastníci jsou seznámeni se základy studia kresby portrétu a s možnostmi umělecké interpretace. Při ateliérové kresbě se zaměřujeme na principy zobrazení portrétu a na základy anatomických zákonitostí, z nichž vychází stavba lidského těla. Věnujeme pozornost kresebným médiím, kdy si účastníci mohou vyzkoušet práci s přírodním uhlem, s rudkou nebo pastelem.
A co patří do základu studia kresby portrétu?
Kreslíme portrét ve skutečné velikosti. Vedu účastníky klasickou cestou, kdy si poměřují proporce a přenášejí je na papír. Soustředíme se na jednotlivé části obličeje a poté na možnosti stínování. Během výtvarné práce se také zaměřujeme na výraz tváře, na vlastnosti portrétovaného nebo na dynamiku a na gesto kresebného média.