Pouhých deset let stačilo Václavu Luksovi na to, aby z komorního ansámblu vybudoval jeden nejuznávanějších světových souborů specializovaných na hudbu 17. a 18. století – Collegium 1704. Byť si Collegium 1704 vysloužilo světový ohlas především jako ambasador hudby Jana Dismase Zelenky, na samotném začátku historie souboru to byl Johann Sebastian Bach, jehož velká vokálně instrumentální díla představilo Collegium 1704 v roce svého vzniku v rámci projektu Bach – Praha – 2005. Tento projekt, na kterém se poprvé představil vokální ansámbl Collegium Vocale 1704 a Collegium 1704 v podobě orchestru, který do té doby vystupoval pouze jako komorní soubor, vyvrcholil právě Bachovou Mší h moll provedenou 23. května 2005 na Pražském jaru. Po deseti letech patří Collegium 1704 k vůdčím bachovským interpretům a je pravidelně zváno k účinkování na nejprestižnějších evropských festivalech zasvěcených odkazu J. S. Bacha. A Bach figuruje i u dalších milníků v historii souboru.

Bachova Mše h moll, toto samo o sobě legendami opředené dílo, se stalo součástí legendy Collegia 1704 a ilustruje neobyčejný posun, ke kterému za uplynulých 10 let tento soubor pod vedením Václava Lukse dospěl:

Václav Luks - Collegium 1704 v Rudolfinu, Foto Stéphane MoccozetJejich nahrávka Mše h moll v objevné interpretaci Václava Lukse si v konkurenci desítek jiných vydobyla pozornost doslova po celém světě – recenzenti BBC Radio 3 vyzdvihují "úchvatnou svěžest, elán nebeského tance podtrhávající vše bachovské", australský Limelight Magazine zas „joie de vivre“ této nahrávky a německé Fono Forum korunuje vyznáním, že „jejich technická svrchovanost otvírá téměř neomezené možnosti."

Vyvrcholením jubilejního roku Collegia 1704 je však pozvání na Salzburger Festspiele, kde 19. června provede – jak jinak – Bachovu Mši h moll. „O pozvání jsme nijak neusilovali, ono to u této kategorie festivalů ani nejde. Prostě nás dramaturg festivalu slyšel v rádiu a pak nám napsal,“ popisuje prozaické okolnostitakové mimořádné pocty Václav Luks, umělecký vedoucí souboru. Collegium 1704 bude po letech prvním českým souborem, který na tomto festivalu první kategorie vystoupí: naposledy to byla před více než deseti lety Česká filharmonie.

Také pražské provedení Bachovy Mše h moll, kterou její první vydavatel Hans-Georg Nägeli označil za „největší hudební dílo všech dob a národů“ na velikonočních koncertech 30. a 31. března slibuje velkou událost. Jako sólisté vystoupí kmenoví účinkující, kteří se souborem dlouhodobě spolupracují: sopranistka Hana Blažíková, altistka Sophie Harmsen, tenorista Krystian Adam a basista Marián Krejčík. Druhé provedení bude navíc zaznamenávat Česká televize. Vstupenky na obě provedení v Rudolfinu rychle mizí – výročí Collegia 1704 tak společně s Bachem oslaví přes dva tisíce posluchačů. Je totiž rozhodně co slavit.