Petřín má odnepaměti pověst místa, kde si dávají dostaveníčko milenci, což mi s přihlédnutím ke svažujícímu se terénu nepřipadá moc logické. Prudký svah oné prastaré aktivitě nějak zvlášť nesvědčí, protože se velice dobře může stát, že se člověk v mžiku ocitne pod kopcem.

Přesto by však pohled na to, co se zde dělo onoho krásného, slunečného dne, probudil i velkého boha Pana. Vysoká tráva třešňového sadu, šustící listy a zvolna se pohybující dvojice, sdílející tichou chvilku vzájemné extáze… to by probralo ze spánku i sochu slavného romantického básníka Máchy. Právě on, tento následník boha Pana, stojící v celé své nádheře pokryt okvětními lístky, se stal symbolem májového dne. Každý rok je poet zasypán takovým množstvím květin a darů, jak se sluší a patří pro někoho, kdo se stal zosobněním lásky a díky pozdějšímu zveřejnění jeho deníků, zároveň i zosobněním erotického chtíče. Přestože byl během svého života v pozici outsidera, naše doba ho pozvedla do nesmrtelného světa folklorní mytologie a opěvuje ho jako ikonu, reprezentující lásku a touhu, která nás svádí dohromady. Mácha se stal novodobým bohem plodnosti.

 Co a kde však v tento den vlastně dělají ti nezadaní? Schovávají se snad někde v ústraní a doufají, že den přejde a nechá je v klidu ignorovat májové šílenství? Ve věku počítačů, internetových seznamek a přímočarých inzerátů se zdá, že potkat toho správného člověka není bez problémů. Stejně jako v ostatních částech Evropy i v Čechách se objevilo takzvané rychlé rande. Tento přímočarý přístup je jistě zajímavý a určitým způsobem i praktický. V jedné místnosti se setkáte s větším množstvím potenciálních partnerů, zběžně se představíte, popovídáte si a následovně si můžete vybrat, s kým se chcete blíže seznámit. Zvyšující se obliba rychlého randete dokládá, že pro některé jedince tento způsob seznamování funguje. Současný styl života často vede k omezeným možnostem poznávání nových lidí. Nemyslím si, že by snad byl nedostatek vhodných partnerů, nebo že by už byli všichni zabráni, problém je spíše velké množství lidí a o omezené možnosti jejich vzájemného setkání. Na druhou stranu, nezadaní lidé si jsou stále více vědomi, že nebýt ve vztahu může mít i celou řadu výhod, že svoboda by měla být užívána, že se není za co stydět, a proto pohanský bože prosím, prosím, prosím, přestaň nám neustále připomínat, že jsme tak posedlí sexem.