„Letošní laureát Jiří Lindovský ve svých pracích hledá skutečnou povahu věcí, mechanismů, přístrojů, předmětů, jimiž jsme každodenně obklopeni. Jeho usilovné pronikání do vnitra technických výkresů vede k ústřední, jednotící otázce: Co to vlastně je podoba?,“ shrnul primátor ve své řeči a připomněl, že ztvárnění celoživotního hledání na odpovědí na věčné otázky jsou důvodem, proč letošní cenu Vladimíra Boudníka obdržel profesor pražské Akademie výtvarných umění Jiří Lindovský.

Ukázky z jeho díla budou od úterý vystaveny v pražském Clam-Gallasově paláci, kde návštěvníci uvidí také téměř dvě stovky děl z 18. ročníku soutěže Grafika roku. Do soutěže bylo přihlášeno na 350 prací, porota udělila devět cen a 25 čestných uznání. Výstava v Clam-Gallasově paláci potrvá do 1. dubna. Zahrnuje i práce ze soutěže Grafika roku, kterou pořádá od roku 1994 Nadace Inter-Kontakt-Grafik. Hlavní cenu letos získala Marie Filippovová za grafiku s názvem Manhattan, vytvořenou kolorovanou suchou jehlou.

Čtyřiašedesátiletý Lindovský, vedoucí grafického ateliéru na Akademii výtvarných umění (AVU) v Praze, patřil v Česku k prvním umělcům, kteří objevili výtvarnou přitažlivost přístrojů a monitorů. Od 70. let minulého století vytvářel grafiky, kresby a vrstvené reliéfy letadel anebo televizních obrazovek. V 80. letech vznikly grafické cykly s názvy jako Přístroj, Žhavicí tělesa, Mikrodestičky či Kolapsy. V roce 1988 rozšířil téma přístrojů o kresby Elektromotorů, zabýval se i vztahem mezi statickou a dynamickou formou, mezi pohybem a světlem. Další část jeho tvorby lze pojmenovat jako "biologická". Umělec zkoumal kukly, zámotky a další vždy mnohonásobně zvětšené organismy. V 90. letech se věnoval zátiší, jedním z jeho posledních, zatím rozpracovaných projektů jsou kresby místností s názvem Kancelářská zátiší.