Tak Epopej se nám po pobytu v Japonsku vrátila zpět do matičky Prahy. Institut plánování a rozvoje vytipoval několik míst, kde by mohla stát nová budova pro toto dílo, které má asi větší úspěch v cizině než doma.

Vybraná lokalita na místě bývalého Nádraží Těšnov, které kdysi muselo jít k zemi kvůli výstavbě Magistrály, je sice dobrá volba, ale má jednu zásadní nevýhodu – musí se tam změnit územní plán, protože ten stávající výstavbu takové budovy neumožňuje. A změna územního plánu je záležitost několika let. Pak bude nezbytné udělat architektonickou soutěž na novou budovu, což také nějakou dobu potrvá, musí se vysoutěžit zhotovitel, nějakou dobu potrvá samotná stavba. Takže nová budova by mohla stát tak v roce 2024-25, těžko dřív. Co ale s obrazy po tu dobu? Jistě, mohou čekat stočené někde v depozitáři, ale to je skoro škoda. Praha by také mohla projevit velkorysost a zapůjčit je po tu dobu zpět do Moravského Krumlova - za předpokladu, že se tamní radnici podaří opravit zámek tak, aby tam plátna netrpěla. Moravskému Krumlovu by návrat pláten pomohl, Praze by jejich absence nikterak neuškodila. Má tolik památek, že by je zde nikdo asi příliš nepostrádal. Nebo by bylo možné se poohlédnout po nějaké vhodné hotové budově, do níž by se dala prozatím (nebo i natrvalo) umístit. Naskýtá se některá z opuštěných továren, pro něž se hledá nové využití. Radní Prahy 7 Hana Třeštíková navrhuje Holešovice a jeho Art District 7. Proč ne? V době, kdy si Mucha dával podmínku nové budovy, tak přece nemohl tušit, že v Praze bude za 90 let tolik volných velkých továrních budov... Architekt Osamu Okamura navrhuje nádhernou secesní Fantovu budovu na Hlavním nádraží nebo Staroměstskou tržnici (s tou má ovšem Praha jiné plány). Myslím, že by se tyto možnosti (a i další, např. tovární komplexy v Praze 9) měly také důkladně prověřit. Epopej by se tak mohla dočkat důstojného umístění v relativně krátkém čase.