Do výzvy vyhlášené na podzim minulého roku se přihlásilo čtrnáct projektů, z toho pět dokumentárních snímků. Převládal žánr dramatu/thrilleru, dva z nich byly komediální projekty. Podporu získaly tři dokumenty (Bohemian Identity; Ještě nejsem, kým chci být; Kdyby se holubi proměnili ve zlato) a tři hrané filmy (Ballerina; Kukaččí vejce; Vlny). Hlavní město prostřednictvím Pražského nadačního audiovizuálního fondu podpořilo tyto projekty 5,65 miliony korun.

„Prahu si filmaři oblíbili, často ale její ulice a domy jsou ve filmech jen jako kulisy měst východních či postsovětských zemí. O to větší mám radost, že jsme i v další nadační výzvě mohli podpořit několik filmů, které budou ukazovat Prahu jako Prahu a pomůžou tak lákat do metropole kultivované turisty,“ říká radní hl. m. Prahy pro oblast kultury Hana Třeštíková.

Prvním podpořeným filmem je spin-off k akční sérii John Wick s názvem Ballerina, který se v Praze začal natáčet na podzim minulého roku. Hlavní roli mladé nájemné vražedkyně Evy ztvárnila Ana de Armas nominovaná za svou roli Marylin Monroe ve filmu Blondýnka na Oscara za Nejlepší herečku v hlavní roli. Keanu Reeves se v thrilleru objeví jako zabiják John Wick. Natáčelo se na Národní třídě, ve foyer Laterny Magiky, na terase Národního divadla, na pražských náplavkách, ale třeba i na Masarykově nádraží. Americký štáb využil i Barrandovská studia. Ballerina byla podpořena částkou 2 miliony korun.

Druhým filmem je česko-slovenská koprodukce Vlny režiséra Jiřího Mádla. Je to již třetí film tohoto herce, druhý podpořený nadačním fondem. Drama Vlny se odehrává v neklidném roce 1968, správní rada přiřkla filmu podporu 1,5 milion korun.

I třetí film je drama, tentokrát psychologické. Kukaččí vejce vypráví příběh komplikovaného milostného trojúhelníku. Snímek obdržel podporu 300 000 korun.

První z podpořených dokumentárních filmů je dokureality Bohemian Identity, která mapuje to nejlepší z českého grafického designu za uplynulých 100 let. Ukáže zároveň, jak je grafický design důležitý v obvyklém životě lidí, jak nám dokáže sloužit a jak veřejnost ovlivňuje. Podpora činí 1,1 milionu korun.

Druhým dokumentárním filmem je osobní portrét rodiny Kdyby se holubi proměnili ve zlato, který sleduje život čtyř členů jedné rodiny žijící v Praze, jejichž stejně prožívaná minulost přerostla v zásadně se lišící současnost. Projekt získal podporu ve výši 750 000 korun.          

Poslední dokumentární film, Ještě nejsem, kým chci být, vypráví příběh Libuše Jarcovjákové prostřednictvím složité montáže bezmála dvou a půl tisíce jejích fotografií. Dokument obdržel nadační příspěvek ve výši 300 000 korun.

Pražský nadační audiovizuální fond také plánuje vyhlásit tento rok studentskou výzvu na podporu zajímavých studentských audiovizuálních počinů s potenciálem účasti na mezinárodních festivalech. Tato novinka vychází z úpravy Zakládací listiny fondu, která se uskutečnila na podzim minulého roku, a kromě podpory studentských projektů bude fond nově podporovat i stoprocentně české produkce, což doposud možné nebylo.

„Chtěli jsme změnami některých ustanovení v Zakládací listině podpořit roli nadačního fondu tak, aby byla více inkluzivní i pro výhradně české projekty a tím pádem i ty studentské, které často ještě mezinárodní koprodukční partnery nebo zahraniční distribuci mimo festivalový okruh nemají, a přitom dělají v posledních letech české kinematografii skvělé jméno. Zároveň realizaci studentských filmů mohou klíčovým způsobem pomoci poměrově jiné částky než velkým mezinárodním projektům. Celá věc si klade za cíl vyslat signál, že Praha si uvědomuje nejen marketingový potenciál svých lokací, ale je také metropolí, která si váží talentovaných lidí, kteří v ní žijí a pracují,“ vysvětluje David Havaš, předseda správní rady Pražského nadačního audiovizuálního fondu.

 

Příloha: Podpořené projekty