Spojení virtuální reality a kultury není v českém prostředí nové. Česko se v posledních letech proslavilo hned několika úspěšnými projekty virtuální reality. Jedním z nich je i tvorba experimentálních 360° hudebních zážitků od Brainz Studios, které zaujaly i radní hlavního města Prahy pro kulturu a cestovní ruch Hanu Třeštíkovou. „Virtuální realita skýtá nekonečné možnosti, jak diváka přenést prakticky kamkoliv a dát mu pocit, že se veškeré dění odehrává kolem něj a jenom pro něj. Proto jsme za Prahu spojili své síly s kreativní skupinou Brainz Studios, českou špičkou přes tyto technologie, a v projektu Brejlando dáváme nový rozměr skvělému kulturnímu obsahu našich městských divadel,“ uvádí radní Třeštíková.

Jedinečnost Brejlanda spočívá především ve způsobu, jakým je divadelní inscenace pro virtuální realitu natočena. „Není to on-linový přenos divadelního představení, ale inscenační experiment ve virtuální realitě. Je to opravdu nová forma zážitku, respektive přenosu informace i energie mezi hercem a divákem. V každém představení se snažíme najít speciální klíč pro jeho převod do nového a doposud nepříliš prozkoumaného média, které nabízí spoustu zajímavých příležitostí,“ popisuje Petr Hanousek, VR režisér a kreativní producent Brejlanda.

„Společně s divadelním režisérem vlastně stávající dílo rozebereme a postavíme ho znovu. Skoro od začátku. Krátíme text na přibližně hodinovou stopáž, navíc rozdělenou na dvacetiminutové části. Vymýšlíme scénu, aby co nejvíc podporovala možnost 360stupňového výhledu diváka. Ve stejném smyslu překopáváme i choreografii. Pro herce je to unikátní příležitost střihnout si divadelní roli v úplně jiném pojetí, kdy musí najít tenkou linii mezi filmařským a divadelním přístupem k postavě,” objasňuje Petr Hanousek.

Divák se totiž na scénu dívá očima 360stupňové kamery. Ta je v centru veškerého dění, herci se pohybují kolem ní a hrají směrem na ni. Tomu je podřízeno třeba i svícení nebo záznam prostorového zvuku. Ve srovnání s klasickou návštěvou divadla si tak divák odnáší zážitek v podstatě fyzický, jelikož herci směřují své monology a pohledy přímo na něj. „Při paralelních hereckých akcích po celém obvodu jeviště si pak divák může zvolit, co chce v danou chvíli sledovat. Přestože tedy každý divák obdrží v brýlích totožný obsah, zážitky dvou diváků nikdy nebudou stejné,“ dodává Petr Hanousek.

Brejlando startuje záznamem Hamletů Divadla Na zábradlí (režie Jan Mikulášek) s Petrem Čtvrtníčkem, Janou Plodkovou, Jiřím Vyorálkem, Jakubem Žáčkem a dalšími herci a Perníkovou chaloupkou divadla Minor (režie Jakub Vašíček, Tomáš Jarkovský), s Petrem Stachem a Monikou Načevou. Dvakrát do měsíce do nabídky přibydou další inscenace. Připravují se napříkald Drábkovy a Královy Elefantazie Městských divadel pražských, hra Pusťte Donu k maturitě! v režii Tomáše Dianišky z repertoáru Divadla pod Palmovkou  nebo divadelní adaptace slavného filmu Ucho Jana Procházky, kterou Divadlo na Vinohradech uvedlo v režii Šimona Dominika. Zájem zapojit se do projektu již projevila celá řada dalších pražských scén. Služba se tak stává plnohodnotnou distribuční platformou otevřenou nejen pražským městským divadlům.

„Divadla jsou už přes rok zavřená. O to víc jsme hledali způsoby, jak lidem zprostředkovat divadelní zážitek a zároveň finančně podpořit divadelníky. Když nemůže divák do divadla, pošleme divadlo k němu domů. Pokud vím,  jde o globální premiéru takového počinu. Věřím, že toto inovativní pojetí divadla doplní kulturní nabídku i v době, kdy budou divadelní sály opět plné lidí,“ doplňuje Hana Třeštíková.

Vstupenky si lze již nyní zakoupit v předprodeji na síti GoOut.cz. „Take-away divadlo“, tedy vybrané představení a VR brýle, si pak mohou první nadšenci užít v pohodlí domova od pondělí 29. března. Brýle s divadelní inscenací jim bude ve vybraný den v podvečer doručovat partner projektu – společnost Liftago. Další den si kurýr v dopoledních hodinách brýle opět odveze. Služba je v současnosti dostupná pouze v Praze, do budoucna tvůrci plánují distribuci rozšířit. Cena lístků se pohybuje v rozmezí 599 až 1 399 korun podle zvolené varianty a počtu objednaných VR brýlí. Každé vrácené brýle následně projdou certifikovanou třífázovou dezinfekcí, než budou připraveny pro další zákazníky.

Podle radní hl. m. Prahy Hany Třeštíkové má projekt ze strany Brainz Studios a Brejlando potenciál stát se dlouhodobou součástí nabídky divadel a umožnit i těm, kteří se do divadla z jakéhokoliv důvodu nedostanou, vidět řadu oblíbených, dlouhodobě vyprodaných inscenací. 

Foto z natáčení:

  • Fotografie z natáčení Perníkové chaloupky divadla Minor zde. Autor: Jan Čermák. 
  • Video z natáčení Hamletů a Perníkové chaloupky ke stažení zde. Autor: Jan Čermák. 
  • Key visual a loga Brejlanda ke stažení zde. Autor: Filip Černý, Brainz Disruptive. 

Příloha:

Pražská divadla v době vládních omezení proti šíření pandemie covid-19

Ztráty městských příspěvkových divadel za rok 2020 byly ve srovnání s rokem 2019 přibližně 210 milionů korun, což je 68% propad. Hlavní město tyto ztráty organizací kompenzovalo navýšením neinvestičního příspěvku v roce 2020 ve výši 90,7 milionu korun. Městská příspěvková divadla totiž na žádné kompenzace od státu v roce 2020 nedosáhla, tyto možnosti vyloučila pravidla jak programu Covid-kultura, tak kompenzací určených pro neziskové organizace. V současnosti hlavní město jedná s Ministerstvem kultury ČR o možnosti městská divadla jednorázově kompenzovat.

V pražských příspěvkových divadlech je zaměstnáno přibližně 800 zaměstnanců, z toho 150 herců. Celý sektor kulturních a kreativních průmyslů v Praze v roce 2019 zaměstnával asi 46 tisíc lidí. Městská divadla i přes vládní restrikce a uzavření pro veřejnost od podzimu 2020 intenzivně pracovala nejen na úsporách nákladů, ale i na tvorbě nového obsahu.

Kromě navýšení běžných výdajů příspěvkových organizací v roce 2020 hlavní město navýšilo granty těm projektům, které je čerpaly na celoroční provoz, a to ve výši 20 % původně přidělené částky, celkem tedy cca 40 milionů korun. Další individuální účelové dotace, určené na pomoc kulturnímu sektoru, činily 7,5 milionu korun.