„Už to vypadalo, že to s divadlem Spirála špatně dopadne. Někdejší slavná scéna, kde tisíce Pražanů viděly třeba muzikál Jesus Christ Superstar, od povodní skoro dvacet let chátrala. Je ostuda, že to tak politici nechali a v minulém volebním období dokonce posvětili demoliční výměr na celou stavbu. Nám se podařilo unikátní kruhovou scénu zachránit a připravit její nové využití. Zůstanou samozřejmě slavné spirálové rampy obepínající jeviště. Nově otevřeme ještě druhou scénu z bývalé zkušebny a vybavíme oba prostory dnešními technologiemi,” řekl náměstek primátora Pavel Vyhnánek, který má areál Výstaviště Praha v gesci.

Rekonstrukce zahrnuje výměnu střechy, opravu obvodového pláště a opravu výtahu spojujícího suterénní zázemí pro herce a střechu, pod níž současně vznikne prostor pro ubytování hostujících herců. Vedle přibude také nízká prstencová přístavba se zatravněnou střechou, která bude sloužit jako zákulisí. Posudky ukázaly, že navzdory opuštění stavby s povodněmi v roce 2002 nedošlo k narušení statiky. Celkové náklady by se měly pohybovat okolo 153,2 milionů korun a zahrnují i potřebné technologie.

Počítá se s kapacitou 550 diváků v galerii a až 300 diváků v nové scéně v podzemí. Vedle divadla budou sály sloužit také pro koncerty, konference, talk show a další komerční akce, aby si na sebe divadlo vydělalo.

Náměstek Pavel Vyhnánek připomněl, že velkou zásluhu na záchraně divadla má architekt Tomáš Kulík. „To on za zachování stavby dlouhá léta nejvíce bojoval a bez něj bychom možná už neměli co zachraňovat. Zahájení rekonstrukce se pan architekt bohužel nedožil, protože před necelým rokem náhle zemřel. Vzpomínám na něj a mám radost, že se mi podařilo dostát slibu, který jsem mu kdysi dal, a že závěr svého života pan architekt Kulík strávil projektováním generální rekonstrukce a záchrany své ikonické stavby,” doplnil Pavel Vyhnánek.

Právě Tomáš Kulík patřil s Jindřichem Smetanou, Janem Loudou a Zbyškem Stýblem ke skupině architektů, kteří panoramatické kino v roce 1991 přestavěli na novou divadelní scénu.

S architektem Tomášem Kulíkem připravoval tým Výstaviště Praha rekonstrukci dva roky. „Konzultovali jsme další provoz divadla, mluvili s lidmi, kteří v něm působili, snažili jsme se i zapojit všechny potenciální uživatele a zohlednit jejich požadavky, abychom pak Spirálu mohli využívat opravdu plnohodnotně. Věřím, že jsme nakonec došli k zadání, které bude skvěle fungovat. Do Spirály se vrátí kompletní divadelní technologie, doplní se chybějící technologické zázemí, dojde k zásadnímu vylepšení komfortu pro účinkující, kteří paradoxně byli v původním divadle dost omezeni, a vůbec se nám podařilo rozšířit její potenciál o dost dál, než jak byla v roce 1991 zamýšlena. Pro mě je to i osobní záležitost, v roce 2002 jsem ve Spirále pracoval jako elév u produkčního týmu tehdejšího posledního představení Romeo a Julie. Takže se moc těším na návrat do srdcového prostoru,” prohlásil předseda představenstva Výstaviště Praha Tomáš Hübl.